vrijdag 1 juli 2022

De klas als moestuin

 


Mijn post-corona klassen lijken op een moestuin.

De opstelling is een beetje hetzelfde. Nette rijen in het begin. Na enige tijd oogt het rommelig. Ik loop door mijn klas. Praat tegen de kids, zorg er goed voor. Na planten (uitleg en instructie) moeten de plantjes het zelf doen.

Je doet je best, maar je bent ook afhankelijk van externe factoren. Het weer, veel of weinig regen. In het geval van een leerling, thuissituatie, vriendenkring, etc. De kids moeten het zelf doen.

Toch help je dat exemplaar dat een beetje op een zon-arme plek staat/zit wat meer. Krijgt wat extra water. Daar kijk je net wat meer naar om. Maar niet genoeg naar je gevoel.

De rest van het gewas groeit zelf. Daar zie je niks aan. Merk je niks aan. Die hebben geen extra mest of water nodig.

Daar heb je ook geen tijd voor. Want in de moestuin en in de klas is er ook het onkruid. Onvermijdelijk. Het is er. Je kan weghalen wat je wil. Het komt altijd terug. En je wil het niet.

Onkruid slurpt eigenlijk de meeste tijd op. Onkruid wieden is ondankbaar werk. In de moestuin en in de klas.

Was er maar een bestrijdingsmiddel tegen al het onkruid.


100 woorden per dag: De eerste schooldag

  Mijn eerste werkdag op school zit er op. Opgestart samen met de collega’s. Vakantie ve...