vrijdag 26 augustus 2022

100 woorden per dag: Ben ik leerkracht of administrateur?


De scholen zijn weer begonnen in de regio Midden. En dat merk je direct aan de publicaties over het onderwijs. Over het lerarentekort en over de kans-ongelijkheid.

Nu heeft de rest van Nederland nog een week of zelf twee weken vrij, maar de regio Midden is de enige bewoonde regio. Dus het begint weer.

Vooral bestuurders van de PO- en VO-raad publiceren graag over ‘hun’ leerkrachten. Deze week een stuk in het NRC van een PO bestuurder over de nadelen van de vele parttimers in het PO. Een stortvloed aan kritiek is zijn deel. Terecht? Deels wel.

Er zijn heel veel parttimers in het onderwijs, de meeste in het PO. De parttimers zelf geven aan dat het komt door de grote werkdruk, de voorbereiding en de correctie van de lessen en de bijkomende administratie dat fulltime werken niet gaat.

Dus? Wat daar aan te doen?

Minder kinderen per klas? Zou mooi zijn. Maar dat is niet volledig door de leerkracht zelf te regelen.

Voorbereiden op de lessen. Moet ook echt gebeuren.

Correctiewerk verminderen? Als docent Engels in het VO besteed ik nog niet de helft van de tijd aan correctie in vergelijking met 15 jaar geleden. Het kan echt. Daar is veel tijd te besparen. Dit jaar ga ik nog vaker digitaal toetsen.

Bijkomende administratie. Fuck het leerlingvolgsysteem. Je weet toch heel goed hoe je leerlingen het doen. Laat die ouders, begeleiders en schoolleiders maar lullen met de ontwikkelingsplannen en onderwijskundige rapporten.

De uren achter die klote laptop wanneer je vinkjes aan het zetten en rapporten aan het schrijven bent, kun je beter aan de leerlingen besteden. Dat doe je graag, daarom wilde je voor de klas.

Dan is fulltime werken ook veel leuker.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

100 woorden per dag: De eerste schooldag

  Mijn eerste werkdag op school zit er op. Opgestart samen met de collega’s. Vakantie ve...